Onze school

Welkom in Bertinus Collectief Poperinge of BCPOP, het vrij secundair onderwijs in Poperinge!

Bertinus is een naam die klinkt en verwijst naar de Heilige Bertinus, vroeger abt uit de abdij in Sint-Omaars (Sint-Omer) en patroonheilige van de hoofdkerk van Poperinge. Collectief verwijst naar samenhorigheid, samen de toekomst van jongeren helpen realiseren, elk volgens zijn/haar talenten. De naam benadrukt onze intensieve samenwerking zowel op pedagogisch, administratief, organisatorisch als logistiek vlak.

De originele smiley op ons logo, siert de schoolstraten van Poperinge en heeft te maken met het optimisme en het positivisme dat we willen uitstralen. De bijhorende base line ‘Keiwijs onderwijs’ is een passende woordspeling die fijn de kern van onze missie aangeeft. De basiskleur is goudgeel. Boven het gezichtje zie je een opengevouwen boek, het “leren” verbeeldend, met blaadjes in de kleuren die verwijzen naar onze vroegere scholen en hun logo’s: De Ast (oranje), Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut (blauw), Sint-Janscollege (fuchsia), Vrij Technisch Instituut (groen) en Centrum Leren & Werken (lila). De bladwijzer in het boek is een knipoog naar het oriënterende karakter van De Keiwijzer (eerste graad) en de pijl verwijst naar het voorbereiden op de toekomst in de bovenbouw van het Lodewijk Makeblijde College. Samen met De Ast zijn die laatste twee de huidige pedagogische entiteiten binnen onze school.