Engagementsverklaring

De visie van onze school is ingebed in het project van de katholieke dialoogschool. Op onze school verwelkomen we gastvrij iedereen, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook. Kiezen voor een katholieke dialoogschool houdt voor iedereen een engagement in. Daarom mogen ouders verwachten dat de school hen zoveel mogelijk betrekt in het samen school maken. Ouders verwachten dat de school voor hun kinderen een leer- en leefwereld is die bijdraagt aan de opvoeding die ze hen zelf willen geven. Ouders die kiezen voor een katholieke school geven aan dat ze vertrouwen stellen in de wijze waarop scholen vandaag in verscheidenheid gestalte geven aan het project van de katholieke dialoogschool.

De volledige tekst van de Engagementsverklaring van het katholiek onderwijs vind je op de website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/katholieke-dialoogschool/basisteksten/engagementsverklaring.

Engagementsverklaring

In deze engagementsverklaring vind je een aantal afspraken die wij bij de inschrijving willen maken. Deze afspraken gelden voor de hele periode dat uw kind bij ons is ingeschreven. Deze engagementsverklaring kwam tot stand na overleg binnen de scholengemeenschap Bertinus Collectief en met de schoolraad van onze school.

Wij zullen alles in het werk stellen om uw kind op een zo goed mogelijke manier te begeleiden doorheen zijn school- en studieloopbaan. Het inschrijven van uw kind in onze school is echter niet vrijblijvend. Wij willen werken in partnerschap en rekenen daarom ook ten volle op uw medewerking. Als katholieke schoolgemeenschap geven we gestalte aan een christelijke levenshouding in een multireligieuze en multiculturele maatschappij. We zorgen voor een aangepast geloofsaanbod: we starten de schooldag met een bezinningstekst of gebed, organiseren bezinningsvieringen en/of een eucharistieviering in de loop van het schooljaar en roepen op tot actieve deelname voor een goed doel, zoals bv. tijdens de mondiale dag. We verwachten hiervoor minstens een respectvolle aanwezigheid en openheid.

Wederzijdse afspraken m.b.t. het oudercontact

Aan het einde van een evaluatieperiode kunnen we alle ouders, samen met hun zoon/dochter uitnodigen voor een oudercontact. Het klasteam stelt een planning op, zodat niemand lang hoeft te wachten. Tijdens deze oudercontacten bespreken we de studievordering van onze leerlingen en hun attitude op school en luisteren we naar de vragen en inbreng van de ouders. Tijdens de oudercontacten in het buitengewoon onderwijs wordt de individuele handelingsplanning/het individueel aangepast curriculum voor jouw zoon of dochter besproken. We verwachten dat alle ouders op deze uitnodiging ingaan en dat ze, als dat niet mogelijk is, de school verwittigen. Liefst hebben we ook dat onze leerlingen erbij zijn tijdens dit oudercontact.

Als er buiten deze geplande overlegmomenten vragen of zorgen opduiken, dan kunnen zowel de ouder(s) als de school het initiatief nemen voor een gesprek hierover.

Wederzijdse afspraken over de regelmatige aanwezigheid en het spijbelbeleid

Door de inschrijving van je kind in onze school verwachten we dat hij of zij vanaf de eerste schooldag tot en met 30 juni deelneemt aan alle lessen en activiteiten van het leerjaar die hij of zij volgt. Zij die kiezen voor een duale opleiding of een opleiding binnen het aanbod Leren en Werken vullen het voltijds engagement in door vorming, stage of werkinvulling.

Bezinningsdagen, buitenschoolse activiteiten enzovoort worden als normale schooldagen beschouwd, ook als ze meerdere dagen in beslag nemen. Ze geven je kind een kans om zich te verrijken en zich verder te ontwikkelen. Dat betekent dan ook dat je kind hieraan moet deelnemen.

Verder verwachten we dat je kind elke schooldag tijdig aanwezig is op school. Te laat komen kan gesanctioneerd worden met een orde- of tuchtmaatregel.

Het kan altijd gebeuren dat je kind om een bepaalde reden niet kan deelnemen aan alle lessen of lesvervangende activiteiten of dat het te laat komt. De concrete afspraken hierover vind je terug verderop in het schoolreglement.

Om het recht op een schooltoeslag (die een onderdeel is van het groeipakket) niet te verliezen, mag een leerling niet meer dan 29 halve schooldagen ongewettigd afwezig zijn geweest. Wij verwachten dus dat je je engageert om er mee op toe te zien dat je kind dagelijks op school is, deelneemt aan de door de school georganiseerde activiteiten, en ook telkens op tijd aanwezig is.

Jongeren ervaren leren en schoollopen soms om diverse redenen als lastige, minder leuke opdrachten. Zomaar wegblijven uit de school kan echter niet. Bij moeilijkheden wil de school, samen met het CLB, helpen ze op te lossen. De school verwacht bovendien je actieve medewerking bij eventuele begeleidingsmaatregelen op dit vlak. Van zodra de school de spijbelproblematiek beschouwt als zorgwekkend, zullen we de nodige stappen zetten die in het spijbelbeleid zijn opgenomen. We rekenen daarbij op de medewerking van de ouder(s). Bovendien hebben we met de lokale politie en het parket een protocol PLP41 afgesloten.

Indien jij of je kind niet meewerkt aan onze begeleidingsinspanningen, kan de directeur beslissen om een tuchtprocedure tegen de leerling op te starten omdat hij/zij het onderwijs- en vormingsgebeuren in gevaar brengt. Verder kan de school ook beslissen je kind uit te schrijven, bijvoorbeeld omdat hij of zij hardnekkig blijft spijbelen of omdat het voor de school al een hele tijd niet duidelijk is waar uw kind verblijft.

Wederzijdse afspraken over vormen van individuele leerlingenbegeleiding

We zijn een zorgzame school. We voorzien leerlingbegeleiding zowel op studievlak als op het vlak van socio-emotionele begeleiding. Een zorgteam, bestaande uit een schoolpsycholoog en/of leerlingbegeleiders, staat klaar om onze leerlingen te helpen. Dat kan zijn op vraag van de leerling zelf, van een leerkracht of de klassenraad, of van de ouders. We willen steeds in overleg met de leerling zoeken naar de meest aangewezen vorm van begeleiding en rekenen daarbij op de positieve medewerking van de ouders, bv. door in te gaan op een uitnodiging tot overleg hierover.

Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal

Onze school is een Nederlandstalige school. Je keuze voor het Nederlandstalig onderwijs betekent ook dat je je kind aanmoedigt om Nederlands te leren, ook buiten de school. Om je kind een behoorlijke kennis van het Nederlands bij te brengen, is het een grote hulp wanneer hij/zij niet enkel tijdens de schooluren, maar ook thuis Nederlands hoort, spreekt of leest. Wij verwachten daarnaast ook dat je instemt met bijkomende taalondersteuning als de klassenraad daartoe beslist.

Pastoraal

De missie van de school zelf is ingebed in het project van de katholieke dialoogschool. Op het kruispunt van onderwijs, Kerk en samenleving verwelkomt de katholieke dialoogschool gastvrij iedereen, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook. Zonder uitzondering nodigt ze leerlingen, ouders, personeelsleden en bestuurders uit aan haar onderwijsproject mee te werken. Vanuit haar christelijke inspiratie wil ze ieder hiertoe uitdagen, motiveren en kracht geven.

Ons geloof komt tot uiting in:

  • Het jaarthema. Doorheen het schooljaar staat alles in teken van een bepaald thema. Het thema dient als een rode draad waarop ieder pastoraal gebeuren afgestemd is. De thema’s zijn werelds en levensbeschouwelijk.
  • De bezinningsmomenten en vieringen. Met het ritme van het schooljaar of tijdens belangrijke momenten van het burgerlijk of kerkelijk jaar worden hedendaagse en inspirerende bezinningsmomenten of vieringen georganiseerd binnen of buiten onze schoolgebouwen.